Netflix zaskakuje rynek
Wyniki za 4Q22 okazały się zaskakująco dobre pod względem nowych subskrybentów – o dokładnych liczbach za chwilę – o tym co mogło być przyczyną wzrostów i czy uzasadniona jest euforia na rynku będziemy zaraz się zastanawiali, pozwolę sobie zostawić tutaj kilka tytułów artykułów z polskich stron branżowych zaraz po publikacji wyników:
Netflix przerywa złą passę. Zaskakująco duży wzrost liczby abonentów – bankier.pl
Zaskakujące wyniki serwisów VOD. Król jest jeden, ale na podium walka trwa – rozrywka.spidersweb.pl
Netflix, czyli gorączka “środowej” nocy. Zasięgi i wyświetlenia ważniejsze od zysku netto – forsal.pl
Netflix pozytywnie zaskakuje wynikami, akcje wystrzeliły – businessinsider.com.pl
Znaczny wzrost abonentów zanotował Netflix o 7,66 mln abonentów w Q4. Wzrost znacznie przewyższył konsensusy analityków (4,1mln) i samej spółki (4,5mln). Łączna liczba subskrypcji obecnie to 230,75mln – głównie te informacje przełożyły się na blisko 10% posesyjny wzrost akcji spółki. Oczywiście przyrost subskrybentów jest pozytywną informacją zwłaszcza, gdy przebija on oczekiwania rynkowe – ja jednak jako zwolennik wykresów pozwolę sobie na zobrazowanie mojego punktu widzenia – który to nie do końca pokrywa się z rynkowym optymizmem. Zacznijmy więc może od tego, że wspomniane 7,66 mln nowy subskrybentów to wzrost Q/Q dokładnie o 3,43 % (najlepszy wynik w tym roku) – i to właśnie 4Q i 1Q są dla spółki najlepszym okresem – wspomniana dynamika jest jednak najsłabszym % wzrostem Q/Q od 2013 roku:
Jak wspomniałem 4Q22 był najlepszym kwartałem w całym 2022 roku, jednak patrząc z szerszej perspektywy trend spadkowy dynamik przyrostu jest nadal zachowany:
Jeżeli podsumujemy natomiast cały rok 2022 to % wzrost subskrybentów wyniósł nieco ponad 4% co jest zdecydowanie najsłabszym wynikiem w historii spółki:
Sumarycznie w 2022 NFLX pozyskał 8,91 nowych subskrybentów co oznacza drugi rok z rzędu spadek o 50%:
Basic with Ads nadzieją NFLX?
W październiku 2022 Netflix uruchomił nowy plan Basic with Ads, który dostępny jest w wybranych krajach. Plan ten zawierający reklamy kosztuje w USA 6,99 USD. Plan ten jest krokiem, które poczyniły już pozostałe platformy streamingowe i oferuje jakości wideo do 720p/HD. Użytkownik może spodziewać się 4-5 minut reklam na godzinę, które pojawiają się w 15-30 sekundowych blokach mogących pojawić się przed lub trakcie oglądania treści na platformie. Głównym jednak problemem jest jednak ograniczenie dostępnych w planie treści – nie zobaczymy w nim takich tytułów ponieważ usługa nie nabyła jeszcze praw do wszystkich tytułów – nie zobaczymy min. Breaking Bad, Grey’s Anatomy, How to Get Away with Murder, The Crown, Peaky Blinders czy House of Cards.
Niestety NFLX w raporcie za 4Q nie podaje danych informujących jaki % z nowych subskrybentów dołączył wybierając plan z reklamami – jednak dane podane przez firmę analityczną Antenna w listopadzie 2022 sugerowały, ze jedynie 9% użytkowników zdecydowało się na najtańszy plan. Firma analityczna zestawiła to z 15% korzystającymi z planu z reklamami w pierwszym miesiącu po jego wprowadzeniu przez HBO Max:
Nadzieją dla NFLX może być informacja podana przez tą samą firmę analityczną, która szacuje że obecnie ~21% subskrybentów HBO Max korzysta z planu z reklamami – dla innych platform % ten jest jeszcze większy:
Napisałem do IR spółki z nadzieją, że uzyskam informację odnośnie udziału planu Basic with Ads w 4Q – jednak nie spodziewam się tutaj konkretnej odpowiedzi.
Na wynik netto wpływ mały różnice kursowe w stosunku do EUR – wynikają z z długu denominowanego w euro – uwzględniając jednak negatywny wpływ różnic kursowych na wyniki wycena spółki w oparciu o wskaźnik P/E pomimo, że najniższa od wielu lat – nadal jest bardzo wysoka i wynosi mierzona wskaźnikiem P/E norm. ~40,45. Co kluczowe porównując dynamiki nowych subskrybentów do największych konkurentów NFLX nadal traci udziały rynkowe – czy 4Q22 jest zapowiedzią zmiany trendu i daje nadzieje na lepsze wyniki i wzrosty cen kursu akcji – oczywiście odpowiedzi na to pytanie nie znam, ale osobiście czekam na kolejne kwartały, które rzucą więcej światła na to czy NFLX wraca do gry.
Najnowsze komentarze