Kalendarz wydarzeń giełdowych
Kalendarz tworzycie sami. Możecie dodawać samodzielnie wszelkiego rodzaju wydarzenia / spotkania o tematyce giełdowej / forexowej. Wszystkie wydarzenia giełdowe w jednym miejscu.

Nowy, jedwabny szlak – PKP Cargo notuje wzrosty

Pandemia nie była łaskawa także dla spółki kolejowej PKP Cargo. Zanotowała ona w listopadzie gigantyczne spadki i zdawałoby się, że nic nie jest w stanie sprawić, że podniesie się z kolan. Okazuje się jednak, że PKP Cargo może szybko wrócić do nieco poważniejszej gry na giełdzie. A to za sprawą… Nowego Jedwabnego Szlaku, biegnącego prosto z Chin, który będzie miał przystanek przeładunkowy w Medyce. Ten przystanek mają zamiar obsługiwać linie PKP Cargo. Same rozmowy zaowocowały wzrost akcji spółki w piątek 12 lutego prawie o 13 procent. Wygląda na to, że nadchodzi dobry czas dla polskiej spółki kolejowej.

Pandemia to tylko gwóźdź do trumny – historyczne spadki PKP Cargo

Pomimo, że historyczne spadki PKP Cargo zanotowało właściwie na początku pandemii, sytuacja spółki na giełdzie była nieciekawa już od jakiegoś czasu. Od co najmniej czterech lat, jej sytuacja nie była dobra. W roku 2017 spółka zanotowała pewien wzrost – był to wynik o 215 milionów lepszy niż rok wcześniej, ale okazało się, że nie wyszło to spółce na dobre, ponieważ w efekcie inwestorzy zaczęli wyprzedawać akcje PKP Cargo, co poskutkowało kolejnymi spadkami.

 

Jak możemy przeczytać w ówczesnej analizie na portalu fxmag, spółka była wtedy w dobrym trendzie inwestycyjnym.

Jednak gdzieś pojawiła się niepewność. Spółka w ostatnich trzech miesiącach 2017 roku zakładała uzyskanie 68,2 mln zł zysku operacyjnego. Tymczasem, zysk okazał się mniejszy o 23 proc. Powstała pewna samonapędzająca się spirala, która wraz z reakcją inwestorów pomniejszała wycenę spółki, możemy przeczytać w analizie portalu.

No właśnie, co poszło nie tak? Według niektórych, przyczyną spadków w owym okresie mogły być nowe, duże inwestycje, które planowało PKP Cargo oraz obawy z nimi związane. Część z inwestycji miała dotyczyć remontu taboru, co nie łączyło się raczej z dynamiką i planami rozwojowymi na giełdzie.

PKP Cargo położyła ostatecznie pandemia i związane z nią zastopowanie transportu surowcami. W pierwszych dwóch kwartałach 2020 roku spółka zanotowała łącznie 190 milionów straty netto.

W styczniu jednak nad rynkiem giełdowym powiał wiatr nadziei. Na piątkowej sesji (12 lutego), spółka uzyskała wzrost o prawie 13 procent, który był jednocześnie trzecim w historii spółki najwyższym wzrostem dziennym.

Wpływ na taki wynik mogło mieć stopniowe „rozmrożenie” obostrzeń i powrót transportu, a także, co wydaje się być bardziej istotne, informacja o nowym terminalu w Medyce, który obsługiwać ma PKP Cargo.

Jedwabny szlak z Chin

Terminal w Medyce będzie nie tylko przystankiem na trasie przepływu towarów z Chin do Europy i w kierunku odwrotnym, ale może też okazać się łącznikiem między innymi krajami Azji, oraz Turcją i Ukrainą a Europą. PKP Cargo będzie odpowiadać za transport do Polski przez przejście graniczne w Medyce oraz na dalszej trasie.

Jeśli potwierdzą się prognozy dotyczące znacznego zwiększenia w kolejnych latach ruchu kolejowego między Azją a Europą, to spedytorzy tym bardziej będą zainteresowani wykorzystywaniem korytarza transportowego biegnącego przez nasz terminal w Medyce – powiedział cytowany notce prasowej prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Terminal kontenerowy PKP Cargo w Medyce ma około 13 ha wielkości i jest kluczowym etapem w transporcie intermodalnym w korytarzu Nowego Jedwabnego Szlaku.

Trzeba powiedzieć, że piątkowy wzrost akcji spółki z zeszłgo tygodnia dawał nadzieję, na ten moment trudno jednak ocenić, czy inwestorzy maja zaufanie do nowej inwestycji, gdyż akcje spółki z dniem 18 lutego znów nieznacznie spadły (PKP Cargo zanotowało – 2, 58% spadku). Jednak jak na razie można mówić jedynie o zwykłej korekcie ostatnich mocniejszych wzrostów.


W porównaniu jednak z ciężkimi latami 2017 – 2020 sytuacja spółki na giełdzie może budzić nadzieję. Po kiepskich dwóch kwartałach 2020 r. spółka zanotowała w III. kw. 2020 r. zysk operacyjny na poziomie 36,6 mln zł.

Dodatkowo, 16 lutego spółka wydała komunikat, w którym deklaruje wyrażenie zgody na złożenie oferty dot. przewozów kolejowych realizowanych jako transporty wojskowe, co oznacza, że wydłuża czas obowiązywania umowy ramowej, w której będzie świadczyć usługi transportowe jednostkom organizacyjnym resortu obrony narodowej.

11 lutego spółka poinformowała natomiast o projekcie budowy terminala multimodalnego w Karsznicach, który nie został jednak, z uwagi na przyznanie finansów innemu beneficjentowi sfinalizowany. Jak możemy jednak przeczytać w komunikacie spółki, w związku z faktem, iż terminal we wskazanej lokalizacji stanowiłby istotne uzupełnienie infrastruktury punktowej Grupy PKP CARGO, Zarząd Spółki zadecydował o podjęciu kroków w celu analizy innych rozwiązań, które umożliwiłyby realizację tej inwestycji przez PKP CARGO TERMINALE Sp. z o.o., jako spółki dedykowanej w ramach Grupy PKP CARGO do tego obszaru operacyjnego.

Jak widać PKP Cargo nie poddaje się i ma pomysły na coraz to nowe inwestycje. Czy przełoży się to na dalsze wzrosty na giełdzie?

Zobacz podobne analizy:



2 komentarze

  1. Błażej Błażej pisze:

    Z perspektywy technicznej kurs PKP wybija na dzisiejszej sesji lokalny szczyt z 15 lutego. Wyjście na koniec sesji nad 17,50 zł powinno realizować wybicie z prowzrostowej formacji podwójnego dna.

    • Błażej Błażej pisze:

      PKP wybija na dzisiejszej sesji szczyt z 9 czerwca 2020 r.. Kurs powinien realizować tym samym wybicie z wspomnianej powyżej formacji. Następny opór jest na 20 zł.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Czas minął. Proszę odśwież CAPTCHA.

Aby przedłużyć lub wykupić abonament musisz się zalogować.

Jeśli nie masz jeszcze konta, skorzystaj z darmowej rejestracji, która zajmuje dosłownie chwilę.

ZALOGUJ SIĘ ZAREJESTRUJ SIĘ
ANULUJ
test
OK