Kalendarz wydarzeń giełdowych
Kalendarz tworzycie sami. Możecie dodawać samodzielnie wszelkiego rodzaju wydarzenia / spotkania o tematyce giełdowej / forexowej. Wszystkie wydarzenia giełdowe w jednym miejscu.
Czerwiec 2022
  • P
  • W
  • Ś
  • C
  • P
  • S
  • N
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Ryanair – duże strajki pracowników

Choć sezon wakacyjny zaczął się już pełną parą, wielu turystów podróżujących samolotami może mieć poważny problem z połączeniami. Światowy gigant na rynku tanich linii lotniczych, Ryanair, boryka się ostatnio ze strajkami pracowników i brakiem personelu.

Strajki pracowników Ryanair pod koniec czerwca

O dużych strajkach załogi Ryanaira jest głośno w mediach już od jakiegoś czasu. Pod koniec kwietnia, zaczęli protestować Belgowie. Strajk trwał 3 dni i znacząco wpłynął na loty, choć według prezesa firmy, Michaela O’ Leary, protesty  załogi nie spowodowały znaczącej różnicy, jeśli chodzi o częstotliwość kursów. Jak twierdzi, 60 procent lotów odbyło się według planu. Wygląda jednak na to, że protesty pracowników Ryanaira dopiero się zaczęły. Duże przestoje już zapowiedzieli pracownicy personelu pokładowego w Hiszpanii, Włoszech i Portugalii, a nad dołączeniem do strajku zastanawiają się także Francuzi i Belgowie – ci ostatni planują 12-godzinny strajk 20 czerwca. Tym razem protestować będą pracownicy kontroli bezpieczeństwa i obsługi naziemnej. Wśród hiszpańskiej załogi zapowiada się co najmniej sześciodniowy strajk na przełomie czerwca i lipca. Oddział w Portugalii planuje strajk w dniach 24, 25 i 26 czerwca, a powodem jest, jak informuje załoga, łamanie praw pracowniczych przez firmę. Włosi zapowiedzieli na razie jednodniowy strajk 24 czerwca.

Braki kadrowe i strajki blokują loty w Niemczech i Belgii

Załoga strajkuje z powodu niskich pensji, ale także przepracowania. Ryanaira to lider w Europie, jeśli chodzi o tanie loty, dlatego też połączeń, które oferuje firma, jest bardzo dużo. Pierwsze poważne kłopoty Ryanaira zaczęły się w pandemii, kiedy wielu pracowników zostało zwolnionych. Osoby, które z uwagi na tę sytuację musiały się przebranżowić, nie chcą już wracać do pracy w tanich liniach. Jeżeli chodzi o warunki pracy. tanie linie miały już dużo wcześniej sporo za uszami.

Kilka dni temu gazety pisały o ogromnych utrudnieniach lotniskach między innymi w Amsterdamie, Paryżu, Frankfurcie czy Madrycie. Jak donosiła na początku zeszłego tygodnia niemiecka gazeta „Bild”, na wielu lotniskach w Niemczech sytuacja jest „dramatyczna”; odwołuje się loty, klienci muszą czekać w ogromnych kolejkach, a dodatkowo zdarzają się poważne wpadki przy odprawach.

Sytuacja w europejskim systemie transportu lotniczego jest ogromnym wyzwaniem dla wszystkich. Niedobór wykwalifikowanych pracowników w coraz większym stopniu dotyka codziennego życia ludzi. Rozwiązania krótkoterminowe byłyby bardzo pożądane, ale nie są zbyt prawdopodobne – powiedział w rozmowie z gazetą Volker Wissing, federalny minister transportu.

Sytuacja jest zła, ponieważ personel tanich linii jest bardzo wybrakowany. Pracownicy skarżyli się na złe warunki pracy, presję i niekorzystne umowy już w 2017, gdy temat był podniesiony w mediach. Wiele osób zwalniało się wcześniej, ale pandemia tylko ten proces przyspieszyła. Byli pracownicy nie chcą wracać do Ryanaira. Sprawia to, że załoga ma dużo więcej zajęć, ludzie są przemęczeni i nadal pracują w bardzo złych warunkach.

Czy notowania Ryanair’a drastycznie spadną?

Linie lotnicze dopiero dochodzą do siebie po pandemii koronawirusa. Jakiś czas temu pisaliśmy o dużym popycie na zagraniczne wycieczki, pomimo rosnących bardzo szybko cen. Podobnie jest z liniami lotniczymi, dla których koszty każdego kursu, z uwagi na drogą benzynę, mocno wzrosły. Zapotrzebowanie na loty po pandemii jest jednak ogromne i wygląda na to, że branża turystyczna może na tym wzroście nie tylko odbić sobie straty, jakie poniosła w pandemii, ale także sporo zyskać.

W przypadku Ryanaira widać jednak, że jego notowania spadają. Na ten moment kurs jest na tym samym poziomie, co w połowie lipca 2020, i nadal pikuje w dół.

Ryanair

Trudno powiedzieć, czy wykres dojdzie do dołka z marca 2020, który był najgorszym okresem dla firmy. Jednak, jak na razie notowania lotniczego giganta nie wyglądają najlepiej.

Podsumowanie

Ryanair od jakiegoś czasu nie ma najlepszej passy. Niezadowolenie pracowników, które zaowocowało strajkami, a także sama polityka firmy, obliczona raczej na produktywność, niż stabilność zatrudnienia, sprawiają, że wiele kursów nie jest obsługiwane. W wywiadzie z Gazetą Wyborczą, opublikowanym w 2017 roku pracownicy narzekali między innymi na fakt, że do szkoleń muszą dokładać z własnych pieniędzy, a zarobki polegają na prowizjach i są stosunkowo niewielkie. To wszystko sprawia, że firma nie cieszy się opinią stabilnego pracodawcy – tak to przynajmniej wygląda w ogólnym medialnym przekazie. Dla Ryanaira może stać się to prędzej czy później przysłowiowym gwoździem do trumny.

Zobacz podobne analizy:



1 Odpowiedź

  1. Błażej Błażej pisze:

    w Polsce również jest kolorowo. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wycofuje się z porozumienia z kontrolerami lotów, co może być przeszkodą dla osób planujących dalekie wakacje zagranicą.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czas minął. Proszę odśwież CAPTCHA.

Aby przedłużyć lub wykupić abonament musisz się zalogować.

Jeśli nie masz jeszcze konta, skorzystaj z darmowej rejestracji, która zajmuje dosłownie chwilę.

ZALOGUJ SIĘ ZAREJESTRUJ SIĘ
ANULUJ
test
OK