Interbrand, noworjorska firma marketingowa i konsultingowa opublikowala nowe opracowanie pt. Best Global Brands 2019 którego przedmiotem są najdroższe firmy świata. Badania dotyczy 2019 r. i sporządzone zostało w oparciu o dane biznesowe, perspektywy przedsiębiorstw oraz ich wpływ w stosunku do klientów.
Jedno z przeanalizowanych przedsiębiorstw osiągnęło 24-procentowy wzrost wartości marki w tym roku.
Ranking najcenniejszych firm świata
15. Cisco
Firma technologiczna Cisco zajmuje 15. miejsce w rankingu Interbrand. Wartość przedsiębiorstwa wyceniana jest na 35,5 mld USD, co daje wzrost o 3% r/r.
14. Facebook
Facebook zajmuje 14. miejsce z wartością przedsiębiorstwa na poziomie 39,8 mld dolarów. Spółka matka spółek WhatsApp i Instagram doznała natomiast spadek wzrostu o 12%.
13. Intel
Z kapitalizacją na poziomie 40,2 mld USD Intel otwiera okrągłą 40-tkę mld kapitzalizacji znajdując się na miejscu 13. Intel jest najbardziej znany ze swoich procesorów, ale również rozwija wiele innych produktów w sektorze technologicznym.
12. IBM
Ze względu na utrzymującą się ujemną dynamikę wzrostu IBM zajmuje jedynie dwunaste miejsce w rankingu Interbrand. IBM jest największym na świecie pracodawcą w dziedzinie technologii.
11. BMW
Niemiecki koncern samochodowy BMW trafił na miejsce 11. Przy wzroście o 1% r/r, wartość marki bawarskiego producenta samochodów pozostaje stabilna i wynosi 41,4 miliarda dolarów.
10. Disney
Walt Disney otwiera pierwszą dziesiątkę. Disney w dalszym ciągu silnie zwiększał wartość swojej marki o 11% r/r do 45 miliardów dolarów.
9. McDonald’s
Sieć fast food McDonald’s wyprzedza Disneya, ale firma o zasięgu globalnym zdołała zwiększyć swoją wartość jedynie o 4% r/r.
8. Mercedes-Benz
Producent samochodów klasy premium Mercedes-Benz, należący do grupy Daimler, osiągnął kapitalizację wynoszącą prawie 51 miliardów dolarów, zajmując tym samym ósme miejsce.
7. Toyota
Konstrukcja samochodów elektrycznych przyczynia się do sukcesu Toyoty i plasuje japońskie przedsiębiorstwo na siódmym miejscu.
6. Samsung
Samsung, innowacyjny producent technologii, zajmuje szóste miejsce z kapitalizacją 61 miliardów dolarów. Stopa wzrostu pozostaje stabilna i wynosi dwa procent.
5. Coca-Cola
W porównaniu z innymi firmami w pierwszej dziesiątce najcenniejszych marek, producent napojów Coca-Cola stracił 4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Niemniej jednak jest to nadal piąta najcenniejsza marka na świecie.
4. Microsoft
Jako jeden z liderów zestawienia, Microsoft zwiększył wartość swojej marki r/r o 17%. W ten sposób kapitalizacja Mircosoft wynosi 108,8 miliarda dolarów.
3. Amazon
Amazon znajduje się na podium zwycięzców z niebotycznym tempem wzrostu wynoszącym 24% r/r, prawie o jedną czwartą więcej niż w 2018 r. Tym samym gigant handlu detalicznego online ląduje na trzecim miejscu.
2. Google
Google pozostaje w czołówce z kapitalizacją na poziomie 167,7 mld USD. Spółka zwiększyła się r/r o 8%.
1. Apple
Apple pozostaje na czele listy najcenniejszych marek na świecie. Producent iPhone’a i MacBooka zrewolucjonizował przemysł technologiczny i znacznie wyprzedza inne marki. Jego wartość wynosi 244,2 miliarda dolarów. Ponadto firma Apple zwiększyła swoją wartość o 9%, stając się tym samym ponownie światowym liderem.
Metodologia
Aby zostać włączonym do Best Global Brands, przedsiębiorstwo musi posiadać międzynarodową markę, która przekracza granice geograficzne i kulturowe. Ponadto:
- Co najmniej 30 procent przychodów musi pochodzić spoza regionu pochodzenia przedsiębiorstwa;
- Firma musi mieć znaczącą obecność w Azji, Europie i Ameryce Północnej, a także musi być obecna na rynkach wschodzących;
- Musi istnieć wystarczająca ilość publicznie dostępnych danych na temat wyników finansowych marki;
- Należy oczekiwać, że zysk ekonomiczny będzie dodatni w dłuższej perspektywie czasowej;
- Marka musi mieć profil publiczny i wystarczającą obecność w głównych gospodarkach świata
Więcej o metodologii można przeczytać na oficjalnej stronie Interbrand.
Ranking najcenniejszych spółek świata w 2018 r. wyglądał następująco:
Interbrand prezentuje na swoich łamach także inne raporty dotyczące przedsiębiorstw w Indiach, Japonii, Tajwanie, Chinach Brazylii itp.
Pełny raport dostępny jest pod tym odnośnikiem.
Zobacz podobne artykuły: Ranking domów maklerskich
W ramach komentarza dodam jednak, że powyższa lista w żadnym stopniu nie uwzględnia spółki chińskie, które w niejednym przypadku doganiają zachodnie koncerny.
Stąd też do powyższego rankingu podchodzę z przymrużeniem oka.
Jakie były w takim razie warunki dostania się do tego rankingu?
Zaktualizowałem artykuł o parę dodatkowych informacji, znajdziesz w nim odpowiedź na postawione pytanie.
A w Polsce?
Ranking najdroższych / największych firm w Polsce publikuje corocznie tygodnik “Wprost”.
Takie zestawienie wraz z opisem działalności polskich spółek zostanie opublikowane w tym miesiącu.