Ponad dwa lata wyczekiwania
O rozpoczęciu procesu pozyskiwania licencji na dystrybucję gry Fishing Clash w Chinach spółka informowała 13 grudnia 2018 roku. Tego dnia, spółka podpisała umowę z NetEase. Na jej podstawie NetEase zobowiązuje się do uzyskania licencji na dystrybucję gry Fishing Clash na rynku chińskim. Umowa zawiera również udzielenie NetEase prawa do dystrybucji, marketingu oraz promocji gry Fishing Clash na terenie Chin z wyłączeniem Hong Kongu, Makao i Tajwanu.
Arkadiusz Pernal, wiceprezes zarządu Ten Square Games S.A.
Umowa z NetEase jest pierwszym, ważnym krokiem na drodze wejścia Ten Square Games do Chin, które są obecnie największym rynkiem gier na świecie i w którym największy udział ma segment gier mobilnych. Na rynku chińskim warunkiem oferowania gier zagranicznych producentów jest otrzymanie rządowej licencji na dystrybucję. Proces przyznania licencji jest zależny od wielu zewnętrznych czynników i nie mamy gwarancji, że NetEase uzyska licencję, która jest niezbędna do dystrybucji gry Fishing Clash w Chinach. Równocześnie rozpoczęliśmy przygotowania do dopasowania gry Fishing Clash do potrzeb i gustu chińskiego gracza, tak aby być gotowym do dystrybucji, gdy licencja zostanie przyznana
TEN na podstawie umowy ma otrzymywać wynagrodzenie od NetEase z tytułu udzielonej licencji. Kwota wynagrodzenia będzie wyliczana na podstawie sumy przychodów uzyskanych z mikropłatności pomniejszonych o uzgodnione opłaty dystrybucyjne, koszty transakcji oraz rezerwy na nieściągalne należności. Rozliczenie ma odbywać się co miesiąc na podstawie raportu sprzedażowego NetEase.
Rynek chiński
Bazując na danych za rok 2018 Chiny to największy pod względem przychodów rynek gier mobilnych. Wygenerował on 19,2 miliarda dolarów przychodu. Druga pod tym względem była Japonia z 11,1 miliarda przychodów, a na trzecim miejscu USA z 10,8 miliarda. Według raportu Newzoo rynek gier mobilnych będzie odpowiadał w 2021 za 52% całego rynku gier. Przypuszczalnie wygeneruje również 90,7 miliarda dolarów przychodu:
Zgodnie z tym samym raportem Azja i Pacyfik pod względem liczby graczy stanowią 55% globalnej liczby graczy:
Chiny to wyjątkowy rynek rządzący się własnymi prawami. Po zmianach w prawie State Administration of Press and Publication (SAPP) wydało według spidersweb.pl na maj 2020 ponad 1385 licencji na sprzedaż gier w Chinach i tylko 185 tytułów z tej listy to produkcje zagraniczne. Jedną z głównych możliwości wejścia na rynek chiński jest współpraca z lokalnym partnerem, który dobrze rozumie rynek. Tylko chińska firma może ubiegać się o przyznanie licencji.
Przychody mniejsze niż na pozostałych rynkach
Pojawienie się TEN w Chinach to z pewnością wielki sukces, który powinien przełożyć się na przychody spółki w następnych kwartałach. Niestety chińskie sklepy pobierają bardzo wysoką, mogącą sięgać aż 50% prowizję. Do tego dochodzą udziały dla NetEase i na czysto dla TEN może przypadać do 20-30%, co jest z pewnością wartością niską.
Komunikat spółki
Wczoraj, późnym wieczorem pojawiła się informacja, że gra będzie uruchomiona w najbliższych tygodniach na największych platformach w Chinach:
Anna Idzikowska, Chief Growth Officer Ten Square Games
Ostatnie miesiące poświęciliśmy na dopracowanie wersji gry przeznaczonej dla rynku chińskiego, uwzględniając sugestie naszego lokalnego wydawcy. W naszej centrali we Wrocławiu zbudowaliśmy doświadczony zespół, który zajmie się jej bieżącą obsługą i dalszym rozwojem. Podobnie jak w podstawowej wersji gry, nastawiamy się na ciągłe działania typu live ops, czy dodawanie nowych funkcjonalności
Według komunikatu wydatki na gry mobilne w Chinach wzrosną z 20 mld w 2020 do 55 mld w 2025 roku.
Podsumowanie
Informacja, którą wczoraj opublikowano to z pewnością ważny i długo oczekiwany krok dla spółki. Na to, jak obecność na chińskim rynku mocno przełoży się na wyniki TEN przyjdzie nam poczekać do wyników za trzeci kwartał 2021. Bardzo istotną kwestię będzie miał tutaj również chiński partner TEN – NetEase. Jest on jednym z dwóch liderów na azjatyckim rynku, posiadającym spore doświadczenie we wprowadzaniu na tamtejszy rynek zagranicznych gier.
Najnowsze komentarze