Kalendarz wydarzeń giełdowych
Kalendarz tworzycie sami. Możecie dodawać samodzielnie wszelkiego rodzaju wydarzenia / spotkania o tematyce giełdowej / forexowej. Wszystkie wydarzenia giełdowe w jednym miejscu.
Styczeń 2021
  • P
  • W
  • Ś
  • C
  • P
  • S
  • N
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Dodaj wydarzenie
Dodaj wydarzenie +

Drożejący transport morski z Chin szansą dla PKP Cargo?

WCI wyżej od ERAI pierwszy raz od 3 lat

World Container Index (WCI) indeks cen transportu morskiego na dzień 26 listopada 2020 przekroczył cenę 3 000 USD za 40 stopowy kontener. Jest to cena dwukrotnie wyższa, niż w roku 2017. Indeks WCI tym samym przebił indeks ERAIEurasian Rail Alliance Index – indeks mierzący stawki transportu między Europą a Chinami, który w październiku (takie dane udało mi się znaleźć) kosztował – 2 675 USD:

Notowania cena indeksu WCI. Źródło: https://www.drewry.co.uk/

Poniżej porównanie WCI ora ERAI – stan na październik:

Porównane cen indeksów WCI i ERAI na przestrzeni 3 lat. Źródło: https://index1520.com/

Sygnały ze spółek

Dość obszernie aktualną sytuację na rynku opisał podczas wywiadu członek zarządu Amiki Michał Rakowski:

Michał Rakowski członek zarządu grupy Amica

„Wyzwaniem na pewno w przyszłym roku, ale i tym, jest zachowanie ciągłości łańcucha dostaw z Chin. Nie jest problemem pozyskanie towarów – fabryki chińskie, które w największym stopniu obsługują grupę Amica – są w pełni dostępne. Problem zaczyna się z logistyką. Firmy logistyczne bardzo mocno są nastawione na zapewnienie dostępności kontenerów w handlu pomiędzy Chinami i Stanami Zjednoczonymi – tam występują największe ceny i są najbardziej rentowne dla tych firm, co powoduje, że dostępność kontenerów w handlu z Europą jest mniejsza. Staramy się przeciwdziałać zmieniając drogi dostaw – próbując zmieniać porty, część dostaw realizować poprzez transport kolejowy – generuje to dodatkowe koszty, ale patrząc na wyniki nie wpływają one na nie znacząco – rentowność sprzedaży w trzecim kwartale poprawiła się” 

Kolejny rekord na Jedwabnym Szlaku

W tym roku trasę Chiny Unia Europejska pokonało już ponad 10 tysięcy pociągów kontenerowych, co oznacza blisko dwukrotny wzrost rok do roku jak poinformował sojusz kolei rosyjskich, białoruskich i kazachskich UTLC ERA. UTLC ERA jest jednym z najważniejszych przewoźników obsługujących połączenia do terminala w Małaszewiczach:

Jedwabny szklak. Źródło https://industrial.pl/

Do końca 2021 roku ma zakończyć się inwestycja PKP Cargo w rozbudowę terminala w Małaszewiczach. Nowa inwestycja jest warta 30,6 mln złotych:

Maciej Szczepański, Business Development Manager w Cushman & Wakefield

Co więcej, na kolejowej mapie Europy to właśnie terminal w Małaszewiczach ma szansę stać się odpowiednikiem portu w Hamburgu (dla przewozów morskich) czy Frankfurtu (dla ruchu lotniczego).

PKP Cargo

PKP Cargo (PKP) jest największym przewoźnikiem na polskim rynku. Do PKP należy ponad 35% rynku przewozowego w Polsce:

Udział PKP w polskim rynku przewozowym. Źródło: https://utk.gov.pl/

Dane za ostatnie miesiące nie wskazują na zwiększenie zapotrzebowania na transport, gdyż jest ono mniejsze, niż w 2019 roku i to o około 3%:

Zestawienie przewozów w mln ton w poszczególnych miesiącach. Źródło: https://utk.gov.pl/

Podsumowanie

Patrząc na dane przewozowe za październik nie widać jeszcze wzrostu popytu na przewozy kolejowe – jednak w mojej ocenie wszystkie sygnały wskazują, że może tak się stać w najbliższym czasie. Nie jestem w stanie zweryfikować „rewelacji” jakie przekazał mi jeden z użytkowników Portalu Analiz – cena dziś za kontener 40 stopowy to 4500 USD. Na twitterze znalazłem natomiast taki wpis:

Źródło: https://twitter.com/arcymosiek/status/1330821061991141384

Transport pomimo wysokich cen będzie zamawiany, pojawiają się sygnały o wzroście cen przewozów kolejowych. Dziś do portfela gpwatak trafia więc PKP Cargo, które w najbliższym czasie powinno stać się beneficjentem opisanych wydarzeń.


LYNX

Zobacz podobne analizy:



14 komentarzy

  1. krzysieksisiek krzysieksisiek pisze:

    Spółka słabo zarządzana.

    • Michał Michał pisze:

      Cześć Krzysiek,
      byś mogł napisać dlaczego lub podać chociaż jeden przykład? Ja nie mówię, że jest dobrze zarządzana, ale warto dodać chociaż jeden argument. Trzymaj się.

    • Bartas_Gda Bartas_Gda pisze:

      zgadza się, ze do tej pory spółka nie była najefektywniejsza – tutaj oczekuję jednak, że nadarzającą okazję w średni/krótkim terminie mogą wykorzystać.

  2. krzysieksisiek krzysieksisiek pisze:

    Nie nieguje ogółu, bo Bartas_Gda dobrze przeanalizował rynek. Jednie samo zarządzanie spółka jest słabe – brak większych optymalizacji kosztów, czyli mniej efektywna.

  3. koku koku pisze:

    szkoda Panowie, że nie zrobiliście analizy kilka dni wcześniej to może nie pozbyłbym się pakietu ;) (Sl kroczący przy 12,4 wyrzucił mnie a kurs po 3 spadkowych sesjach zawrócił). Natomiast czy nie patrzycie Panowie technicznie na spółkę, w jakim obecnie miejscu się znajduje: powrót nad MA200, pozostałe kroczące pokonane wcześniej, RSI trochę przegrzane, MACD i A/D? Oraz informacje jakoby producenci „nauczyli się” podczas pandemii szukać dostawców nie narażając łańcucha przy kolejnej fali (chodzi np. o transport samochodowy w Europie).

  4. Michał Michał pisze:

    I teraz duży test przed kursem PKPCargo. Jeżeli dojdzie do stałego przełamania oporu 13,00 zł, to powstanie krótkoterminowy trend wzrostowy (czyli swing wzrostowy, korekta mniejsza i kolejny swing wzrostowy). Właśnie przy 13,00 zł była spora podaż 30.07.20 – wtedy powstała bardzo negatywna świeca. Przebicie stałe tego poziomu „zneutralizuje” tę świecę – będzie wstępnie oznaczać, że sprzedający w takiej ilości nie traktują te poziomy za poziomy właśnie do większego wyzbycia się akcji.

  5. Bartas_Gda Bartas_Gda pisze:

    Konferencja wynikowa

  6. Błażej Błażej pisze:

    Kurs tapnął na dzisiejszej sesji do 12,70 – do okolic SMA200, gdzie pojawiła się oczekiwana reakcja popytu.
    Istotnym poziomem obrony pozostaje lokalny dołek z początku miesiąca, tj. 11.40 zł.

  7. Bartas_Gda Bartas_Gda pisze:

    Rozmawiałem dziś ze znajomym z branży – cena za kontener 40 stóp morski to ponad 10 000 USD! Na podobnym poziomie kształtują się ceny transportu kolejowego. Terminal w Małaszewiczach przeżywa oblężenie – transport czeka ok 2 tyg na wyjazd.

    • koku koku pisze:

      Nieźle! wszedłem ponownie w PKP po tym wpisie i póki co jest ok :) natomiast czy teraz istotne wsparcie nie utworzyło nam się na poziomie 14-14,2 ? Pytam ponieważ ustawiłem SL poniżej i nie chciałbym aby ponownie mi się aktywował. Z góry dziękuję za wszelką odpowiedź/pomoc.

      • Błażej Błażej pisze:

        14-14,20 jest najbliższym wsparciem, przebiega tu również linia krótkoterminowego trendu wzrostowego jaką można wyrysować od świecy z 2.11. Teraz ważne będzie, aby kurs wybił się nad lokalny szczyt i opór 15 zł, co potwierdzi siłę byków.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Czas minął. Proszę odśwież CAPTCHA.

Aby przedłużyć lub wykupić abonament musisz się zalogować.

Jeśli nie masz jeszcze konta, skorzystaj z darmowej rejestracji, która zajmuje dosłownie chwilę.

ZALOGUJ SIĘ ZAREJESTRUJ SIĘ
ANULUJ
test
OK