Kalendarz wydarzeń giełdowych
Kalendarz tworzycie sami. Możecie dodawać samodzielnie wszelkiego rodzaju wydarzenia / spotkania o tematyce giełdowej / forexowej. Wszystkie wydarzenia giełdowe w jednym miejscu.
Marzec 2024
  • P
  • W
  • Ś
  • C
  • P
  • S
  • N
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Wydarzenia

Drożejący transport morski z Chin szansą dla PKP Cargo?

WCI wyżej od ERAI pierwszy raz od 3 lat

World Container Index (WCI) indeks cen transportu morskiego na dzień 26 listopada 2020 przekroczył cenę 3 000 USD za 40 stopowy kontener. Jest to cena dwukrotnie wyższa, niż w roku 2017. Indeks WCI tym samym przebił indeks ERAIEurasian Rail Alliance Index – indeks mierzący stawki transportu między Europą a Chinami, który w październiku (takie dane udało mi się znaleźć) kosztował – 2 675 USD:

Notowania cena indeksu WCI. Źródło: https://www.drewry.co.uk/

Poniżej porównanie WCI ora ERAI – stan na październik:

Porównane cen indeksów WCI i ERAI na przestrzeni 3 lat. Źródło: https://index1520.com/

Sygnały ze spółek

Dość obszernie aktualną sytuację na rynku opisał podczas wywiadu członek zarządu Amiki Michał Rakowski:

Michał Rakowski członek zarządu grupy Amica

“Wyzwaniem na pewno w przyszłym roku, ale i tym, jest zachowanie ciągłości łańcucha dostaw z Chin. Nie jest problemem pozyskanie towarów – fabryki chińskie, które w największym stopniu obsługują grupę Amica – są w pełni dostępne. Problem zaczyna się z logistyką. Firmy logistyczne bardzo mocno są nastawione na zapewnienie dostępności kontenerów w handlu pomiędzy Chinami i Stanami Zjednoczonymi – tam występują największe ceny i są najbardziej rentowne dla tych firm, co powoduje, że dostępność kontenerów w handlu z Europą jest mniejsza. Staramy się przeciwdziałać zmieniając drogi dostaw – próbując zmieniać porty, część dostaw realizować poprzez transport kolejowy – generuje to dodatkowe koszty, ale patrząc na wyniki nie wpływają one na nie znacząco – rentowność sprzedaży w trzecim kwartale poprawiła się” 

Kolejny rekord na Jedwabnym Szlaku

W tym roku trasę Chiny Unia Europejska pokonało już ponad 10 tysięcy pociągów kontenerowych, co oznacza blisko dwukrotny wzrost rok do roku jak poinformował sojusz kolei rosyjskich, białoruskich i kazachskich UTLC ERA. UTLC ERA jest jednym z najważniejszych przewoźników obsługujących połączenia do terminala w Małaszewiczach:

Jedwabny szklak. Źródło https://industrial.pl/

Do końca 2021 roku ma zakończyć się inwestycja PKP Cargo w rozbudowę terminala w Małaszewiczach. Nowa inwestycja jest warta 30,6 mln złotych:

Maciej Szczepański, Business Development Manager w Cushman & Wakefield

Co więcej, na kolejowej mapie Europy to właśnie terminal w Małaszewiczach ma szansę stać się odpowiednikiem portu w Hamburgu (dla przewozów morskich) czy Frankfurtu (dla ruchu lotniczego).

PKP Cargo

PKP Cargo (PKP) jest największym przewoźnikiem na polskim rynku. Do PKP należy ponad 35% rynku przewozowego w Polsce:

Udział PKP w polskim rynku przewozowym. Źródło: https://utk.gov.pl/

Dane za ostatnie miesiące nie wskazują na zwiększenie zapotrzebowania na transport, gdyż jest ono mniejsze, niż w 2019 roku i to o około 3%:

Zestawienie przewozów w mln ton w poszczególnych miesiącach. Źródło: https://utk.gov.pl/

Podsumowanie

Patrząc na dane przewozowe za październik nie widać jeszcze wzrostu popytu na przewozy kolejowe – jednak w mojej ocenie wszystkie sygnały wskazują, że może tak się stać w najbliższym czasie. Nie jestem w stanie zweryfikować “rewelacji” jakie przekazał mi jeden z użytkowników Portalu Analiz – cena dziś za kontener 40 stopowy to 4500 USD. Na twitterze znalazłem natomiast taki wpis:

Źródło: https://twitter.com/arcymosiek/status/1330821061991141384

Transport pomimo wysokich cen będzie zamawiany, pojawiają się sygnały o wzroście cen przewozów kolejowych. Dziś do portfela gpwatak trafia więc PKP Cargo, które w najbliższym czasie powinno stać się beneficjentem opisanych wydarzeń.


LYNX

Otwórz rachunek w LYNX i otrzymaj aż 50 EUR zwrotu za prowizje
Jeśli chcecie przetestować rachunek w LYNX, to koniecznie uzupełnijcie pole kupon: GPWATAK – dostaniecie 50 euro na handel (w postaci zwrotu za prowizje). Promocja nie obejmuje zwrotu za transakcje na CFD i certyfikatach turbo.

Zobacz podobne analizy:



23 komentarze

  1. krzysieksisiek krzysieksisiek pisze:

    Spółka słabo zarządzana.

    • Michał Michał pisze:

      Cześć Krzysiek,
      byś mogł napisać dlaczego lub podać chociaż jeden przykład? Ja nie mówię, że jest dobrze zarządzana, ale warto dodać chociaż jeden argument. Trzymaj się.

    • Bartas_Gda Bartas_Gda pisze:

      zgadza się, ze do tej pory spółka nie była najefektywniejsza – tutaj oczekuję jednak, że nadarzającą okazję w średni/krótkim terminie mogą wykorzystać.

  2. krzysieksisiek krzysieksisiek pisze:

    Nie nieguje ogółu, bo Bartas_Gda dobrze przeanalizował rynek. Jednie samo zarządzanie spółka jest słabe – brak większych optymalizacji kosztów, czyli mniej efektywna.

  3. koku koku pisze:

    szkoda Panowie, że nie zrobiliście analizy kilka dni wcześniej to może nie pozbyłbym się pakietu ;) (Sl kroczący przy 12,4 wyrzucił mnie a kurs po 3 spadkowych sesjach zawrócił). Natomiast czy nie patrzycie Panowie technicznie na spółkę, w jakim obecnie miejscu się znajduje: powrót nad MA200, pozostałe kroczące pokonane wcześniej, RSI trochę przegrzane, MACD i A/D? Oraz informacje jakoby producenci “nauczyli się” podczas pandemii szukać dostawców nie narażając łańcucha przy kolejnej fali (chodzi np. o transport samochodowy w Europie).

  4. Michał Michał pisze:

    I teraz duży test przed kursem PKPCargo. Jeżeli dojdzie do stałego przełamania oporu 13,00 zł, to powstanie krótkoterminowy trend wzrostowy (czyli swing wzrostowy, korekta mniejsza i kolejny swing wzrostowy). Właśnie przy 13,00 zł była spora podaż 30.07.20 – wtedy powstała bardzo negatywna świeca. Przebicie stałe tego poziomu “zneutralizuje” tę świecę – będzie wstępnie oznaczać, że sprzedający w takiej ilości nie traktują te poziomy za poziomy właśnie do większego wyzbycia się akcji.

  5. Błażej Błażej pisze:

    Kurs tapnął na dzisiejszej sesji do 12,70 – do okolic SMA200, gdzie pojawiła się oczekiwana reakcja popytu.
    Istotnym poziomem obrony pozostaje lokalny dołek z początku miesiąca, tj. 11.40 zł.

  6. Bartas_Gda Bartas_Gda pisze:

    Rozmawiałem dziś ze znajomym z branży – cena za kontener 40 stóp morski to ponad 10 000 USD! Na podobnym poziomie kształtują się ceny transportu kolejowego. Terminal w Małaszewiczach przeżywa oblężenie – transport czeka ok 2 tyg na wyjazd.

    • koku koku pisze:

      Nieźle! wszedłem ponownie w PKP po tym wpisie i póki co jest ok :) natomiast czy teraz istotne wsparcie nie utworzyło nam się na poziomie 14-14,2 ? Pytam ponieważ ustawiłem SL poniżej i nie chciałbym aby ponownie mi się aktywował. Z góry dziękuję za wszelką odpowiedź/pomoc.

      • Błażej Błażej pisze:

        14-14,20 jest najbliższym wsparciem, przebiega tu również linia krótkoterminowego trendu wzrostowego jaką można wyrysować od świecy z 2.11. Teraz ważne będzie, aby kurs wybił się nad lokalny szczyt i opór 15 zł, co potwierdzi siłę byków.

  7. Bartas_Gda Bartas_Gda pisze:

    http://infostrefa.com/infostrefa/pl/wiadomosci/38331598,pkp-cargo-przewiozlo-w-2020-roku-84-6-mln-ton-towarow-spadek-o-14-1-proc-rdr

    Zwiększone rdr przewozy osiągnięto w sektorach: węgla kamiennego (+9,8 proc.), kamienia, żwiru i wapna (14,2 proc.), rudy i pirytów (82,0 proc.), koksu i węgla brunatnego (+26,3 proc.) oraz nawozów sztucznych (28,3 proc.). Istotnie, bo aż o 33,6 proc. rdr, wzrosły także realizowane przez grupę przewozy intermodalne.

  8. Piaskun pisze:

    PKP może być Hitem wiosny tym bardziej że sporo inwestycji rusza……Kolejne obwodnice mają być budowane i sieci autostrad a wiadomo że będzie potrzebne kruszywo które będzie trzeba w jakis sposób dostarczyc…..

  9. Piaskun pisze:

    “Grudniowe dane można ocenić jako bardzo dobre, gdyż pokazują wysoki wzrost przewozów rok do roku. To ważny wskaźnik, bo 2019 to ostatni rok przed pandemią, gdy gospodarka rozwijała się bez przeszkód. Trudno więc nie być zadowolonym z tego, że teraz osiągnęliśmy lepsze o kilkanaście procent wyniki przewozowe. Jeszcze lepiej wyglądają te dane w odniesieniu do przewozów intermodalnych, które są naszym strategicznym kierunkiem rozwoju. Wzrost rok do roku o jedną trzecią udowadnia, że grupa PKP CARGO potrafi wykorzystać koniunkturę na tym rynku i zaoferować klientom rozwiązania logistyczne na coraz wyższym poziomie” – powiedział cytowany w komunikacie prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.(PAP Biznes)

  10. Piaskun pisze:

    Warto zwrócic na dzienną ilość przewozów ktora cały czas ma wysoki wolumen …https://www.pkpcargo.com/pl/co-robimy/przewozy

  11. Błażej Błażej pisze:

    Zwrócę w tym miejscu jeszcze na analizę spółki w strefie premium, gdzie wskazałem dwa punkty do rozegrania: https://gpwatak.pl/zar/premium-spolka-kacik-spekulacyjny-101/

Dodaj komentarz Anuluj pisanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czas minął. Proszę odśwież CAPTCHA.

Aby przedłużyć lub wykupić abonament musisz się zalogować.

Jeśli nie masz jeszcze konta, skorzystaj z darmowej rejestracji, która zajmuje dosłownie chwilę.

ZALOGUJ SIĘ ZAREJESTRUJ SIĘ
ANULUJ
test
OK