Kalendarz wydarzeń giełdowych
Kalendarz tworzycie sami. Możecie dodawać samodzielnie wszelkiego rodzaju wydarzenia / spotkania o tematyce giełdowej / forexowej. Wszystkie wydarzenia giełdowe w jednym miejscu.
Marzec 2024
  • P
  • W
  • Ś
  • C
  • P
  • S
  • N
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Wydarzenia

People Can Fly (PCF) poprosi inwestorów o ponad 200 mln zł na nową strategię

W ostatnim dniu stycznia Grupa People Can Fly (PCF) ujawniła nową strategię rozwoju. W jej ramach większość gier z portfela będzie wprowadzana w modelu self-publishing. Ma to doprowadzić do osiągnięcia celu strategicznego w postaci uzyskania minimum 3 mld zł przychodów łącznie w latach 2023-2027. Realizacji strategii ma służyć emisja nowych akcji skierowanych do wybranych inwestorów na kwotę przeszło 200 mln zł, do której dojdzie najprawdopodobniej w najbliższym czasie.

Nowa strategia oznacza istotną zmianę modelu biznesowego. Grupa kapitałowa PCF (GK PCF) położy główny nacisk na samodzielne wydawanie własnych gier (self-publishing) w segmencie AAA i compact-AAA. Efektem tego może być przechwyt istotnej części marży, którą dzieliła się z zewnętrznymi wydawcami, a także pozostawienie IP do tytułów w ramach organizacji.

„Spółka zgromadziła również wystarczającą wiedzę, umiejętności i zasoby, aby podjąć się wydawania gier. […] Nie mamy wątpliwości, że w dłuższej perspektywie może to być dużo bardziej dochodowa działalność od realizowanego dotychczas modelu współpracy z wydawcami” –

ocenił Vladimir Makarychev, dyrektor wydawniczy PCF.

„Samodzielnie wydając grę mamy większą kontrolę nad procesem jej tworzenia, możemy wybrać optymalny model monetyzacji oraz kształtować strategię marketingową, sprzedażową i dystrybucyjną. [….] Mamy przy tym świadomość, że taka działalność łączy się z większym ryzykiem. Będziemy je minimalizować poprzez dywersyfikację portfela gier i pracę nad kilkoma grami jednocześnie”

dodał.

Decyzja może przyczynić się zatem do znaczącej poprawy rentowności. Pod warunkiem, że emitent wypracuje odpowiednie kompetencje wewnętrzne do „plasowania” gier na rynku. A także będzie miał zapewnione wystarczające zasoby pieniężne na prowadzenie działalności deweloperskiej i wydawniczej. Temu służyć ma zapowiedziana emisja nowych akcji o szacowanej wartości pomiędzy ok. 205 mln zł a 295 mln zł (spółka zakłada w scenariuszu bazowym kwotę 250 mln zł).

Proceduraliami związanymi z tym procesem zajmie się walne zgromadzenie akcjonariuszy (WZA), które zostało zwołane na 28 lutego. Emisja skierowana będzie do inwestorów kwalifikowanych i tych, którzy obejmą akcje warte co najmniej 100 tys. euro. A zatem może zostać przeprowadzona dość szybko. Środki z emisji zostaną przeznaczone na dokończenie trzech projektów o nazwach kodowych: Dagger, Bifrost i Victoria. Dzięki pieniądzom zwiększyć się ma liczebność zespołów deweloperskich do poziomu odpowiadającego poszczególnym etapom produkcji tych gier. Planowana premiera tytułów została wyznaczona na lata 2025-2026. Wszystkie zostaną wprowadzone na rynek w ramach modelu self-publishing. Poza nimi w portfolio GK PCF znajdują się jeszcze cztery projekty o zróżnicowanym stopniu zaawansowania ich realizacji.

Jeszcze w tym roku ma zostać wydana gra o nazwie kodowej Projekt Thunder, przeznaczona na platformy wirtualnej rzeczywistości (VR), tworzona przez spółkę-córkę – Incuvo. Ten podmiot pracuje też nad Green Hell VR, która zostanie w 2023 roku udostępniona na dwóch kolejnych platformach VR – HTC i Sony. W 2026 roku ma dojść do debiutu rynkowego gry o kodzie Projekt Gemini, która jest współrealizowana z długoletnim wydawcą PCF, czyli Square Enix. Całość uzupełnia Projekt Red, ale to jest produkcja, która znajduje się obecnie jedynie w fazie koncepcyjnej.

Infografika 1 – Portfolio gier GK PCF

Źródło: emitent

Prowadzeniu prac nad tak wieloma grami sprostać mógłby mało kto w Polsce, a byłoby to pewnie też nie lada wyzwanie, gdyby spojrzeć w szerszej perspektywie geograficznej. Zwłaszcza, że PCF specjalizuje się w najbardziej wymagających produkcjach. Emitent dysponuje kilkoma zespołami deweloperskimi, które są zlokalizowane przede wszystkim w Europie, ale i Ameryce Północnej. Łącznie w GK PCF pracuje przeszło 600 osób (spółka określa je jako „awiatorów”), co oznacza podwojenie z okładem liczby zatrudnionych w 2020 roku (280 osób).

Infografika 2 – Potencjał osobowy GK PCF

Źródło: emitent

A to z pewnością nie koniec rozbudowy zespołu ludzkiego. Docelowo ma on wynieść powyżej 1200 osób. I to może wydawać się jednym z wąskich gardeł. W czterech najistotniejszych moim zdaniem projektach jest obecnie zaangażowanych 350 deweloperów. W pełni zabezpieczona zdaje się produkcja we wspólnym ze Square Enix projekcie Gemini (200 osób). Duże braki występują zaś w trzech projektach własnych PCF: Dagger (zespół liczy 50 ludzi, docelowo potrzeba 140 osób), Bifrost (jest 70 pracowników, potrzeba 140) i Victoria (30 zatrudnionych, lecz finalnie ma być 120 ludzi).

„Po dwóch latach od debiutu giełdowego możemy stwierdzić, że wszystkie zapowiedziane podczas IPO krótkoterminowe cele strategiczne zostały przez nas zrealizowane, często z nawiązką. Rozwinęliśmy zespoły produkcyjne i pozyskaliśmy światowej klasy profesjonalistów, od dyrektorów kreatywnych po deweloperów. Stanowią oni elitę branży gamingowej. […] Mamy zasoby, doświadczenie i wiedzę, by efektywnie pracować nad kilkoma projektami jednocześnie. Od debiutu na GPW, nasze zespoły w Ameryce Północnej rozpoczęły prace nad dwoma zupełnie nowymi grami z segmentu AAA […]”–

przekonuje Sebastian Wojciechowski, prezes zarządu PCF.

Realizacja ogłoszonej strategii może przyczynić się do gruntownego zwiększenia skonsolidowanych wyników finansowych. GK PCF podała wstępne rezultaty za 2022 rok. Przychody ze sprzedaży zamknęły się kwotą 170 mln zł, zaś zysk EBITDA wyniósł 48,5 mln zł (ostateczne wyniki zostaną podane 27 kwietnia). Dodając wstępne wyniki za 2022 r. do zaudytowanych za lata 2018-2021, w minionej pięciolatce PCF uzyskał ok. 608 mln zł sprzedaży i ok. 186 mln EBITDA.

Infografika 3 – historyczne wybrane wyniki finansowe GK PCF

Źródło: opracowanie własne na podstawie emitenta

Emitent sądzi, że skuteczne wdrożenie ogłoszonej strategii umożliwiłoby zmultiplikowanie sprzedaży. Dodatkowo, podczas środowej wideokonferencji prezes spółki przyznał, że miałoby to się odbywać w oparciu o rozwój organiczny, gdyż firma na razie nie bierze pod uwagę rozwoju poprzez akwizycje konkurencyjnych podmiotów.

„Celem strategicznym spółki jest wygenerowanie łącznych przychodów w latach 2023-2027 na poziomie co najmniej 3,0 mld zł. Jesteśmy przekonani, że zwiększenie skali działalności PCF w wyniku realizacji strategii przyniesie znaczący wzrost wartości dla akcjonariuszy” –

wyjaśniła Satoko Jenkins, dyrektor finansowa PCF.

A co z marżowością ? Do tej pory cechowała ją duża zmienność. W latach 2018-2022 rentowność EBITDA wahała się w przedziale ok. 12-41%. Ma ona wzrosnąć. Pewną podpowiedzią, jak znacząco, mogą być ogłoszone warunki programu motywacyjnego dla pracowników. Główny akcjonariusz spółki – Sebastian Wojciechowski – zapowiedział, że przyzna kluczowym pracownikom lub współpracownikom prawa do nabycia akcji PCF, które stanowią 4,13% obecnego kapitału zakładowego emitenta. To marchewka, która może zachęcić te osoby do większego wysiłku w pracach nad nowymi projektami. Jest jednak i warunek konieczny do spełnienia. W latach 2023-2027 skumulowana EBITDA na poziomie skonsolidowanym musi wynieść co najmniej 1,5 mld zł. To przekłada się z kolei na orientacyjną marżę EBITDA na poziomie 50%.

Wielu inwestorów może zastanawiać się, czy ten poziom marżowości nie jest nadmiernie ambitny. Wystarczy go skonfrontować z pierwszą ligą światową sektora. Na potrzeby tej analizy przyjrzałem się rozpiętości rentowności EBITDA dla Activision Blizzard (ticker: ATVI), Electronic Arts (ticker: EA), Take Two Interactive (ticker: TTWO) i Ubisoft (ticker: UBI). Żadna z tych spółek w ostatniej pięciolatce nie osiągnęła 50% marży. ATVI miało rentowność EBITDA w przedziale 36-44%, EA 22-31%, TTWO 17-26%, a UBI 35-44%.

Infografika 4 – Wybrane parametry finansowe GK PCF

Źródło: emitent

Tak ambitne plany rozwojowe GK PCF przekładają się na potrzebę jak największej akumulacji wypracowanych nadwyżek pieniężnych. Spółka wypłacała do tej pory dywidendę. Wyniosła ona 0,27 zł na akcję (z zysku 2021) i 0,19 zł (z zysku 2020). W efekcie do akcjonariuszy dystrybuowano ponad 13 mln zł. W związku z nową strategią ma się to zmienić. Zarząd PCF nie będzie rekomendował WZA wypłaty dywidendy do czasu uzyskania przychodów, zysków oraz dodatnich przepływów pieniężnych z tytułu planowanej własnej działalności wydawniczej, czyli nie wcześniej niż w odniesieniu do zysków wypracowanych za rok obrotowy 2025.

Akcje PCF znajdują się w obrocie na rynku regulowanym od grudnia 2020 roku. Od tego czasu ich posiadacze nie mają zbytnich powodów do zadowolenia, gdyż kurs papierów prawie przepołowił się. Lepiej radziły sobie benchmarkowe indeksy sektora, choć i one znalazły się pod kreską. Mowa o polskim indeksie WIG.GRY i ogólnoświatowym surogacie indeksu, czyli ESPO – ETF-ie z rodziny VanEck, który skupia branżę gamingową i e-sports.

Istotna z punktu widzenia długoterminowej inwestycji jest zapowiedź szefa PCF, wypowiedziana podczas środowej conference call. Wojciechowski powiedział, że choć zapowiadana oferta publiczna jest w tym momencie optymalnym rozwiązaniem, które pozwoli na przeskalowanie rozmiaru biznesu, to około 2027/2028 roku będzie można rozważać dalsze opcje strategiczne, takie jak pozyskanie inwestora strategicznego.

Sporo nowych wieści z otoczenia PCF poszło w świat. Rynek zdaje się raczej chłodno przyjął plany spółki. Jej akcje w połowie środowych notowań zniżkowały o ponad 7%, a zaczęły nurkować mniej więcej od godziny 10-tej, gdy zaczęła się wideokonferencja. Dla porównania WIG.GRY w analogicznym okresie tracił niespełna 1%.

Dla części inwestorów ogłoszenie nowej strategii spółki mogło być zaskakujące. Jeszcze w grudniu 2022 roku, jak donosił PAP, prezes PCF podczas GPW Innovation Day zapewniał, że emitent nie planuje nowej emisji akcji, a ze względu na niewystarczające środki ze strony biznesowo-deweloperskiej będzie szukał wydawców dla swoich gier. A tu ledwie minęło kilka tygodni i mamy woltę o 180 stopni.

Infografika 5 – Kurs PCF na tle wybranych dużych polskich spółek gamingowych i benchmarków sektora

Źródło: TradingView


Otwórz rachunek w LYNX i otrzymaj aż 50 EUR zwrotu za prowizje

Jeśli chcecie przetestować rachunek w LYNX, to koniecznie uzupełnijcie pole kupon: GPWATAK – dostaniecie 50 euro na handel (w postaci zwrotu za prowizje). Promocja nie obejmuje zwrotu za transakcje na CFD i certyfikatach turbo.

Otwórz rachunek w LYNX i otrzymaj aż 50 EUR zwrotu za prowizje
Jeśli chcecie przetestować rachunek w LYNX, to koniecznie uzupełnijcie pole kupon: GPWATAK – dostaniecie 50 euro na handel (w postaci zwrotu za prowizje). Promocja nie obejmuje zwrotu za transakcje na CFD i certyfikatach turbo.

Zobacz podobne analizy:



Dodaj komentarz Anuluj pisanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czas minął. Proszę odśwież CAPTCHA.

Aby przedłużyć lub wykupić abonament musisz się zalogować.

Jeśli nie masz jeszcze konta, skorzystaj z darmowej rejestracji, która zajmuje dosłownie chwilę.

ZALOGUJ SIĘ ZAREJESTRUJ SIĘ
ANULUJ
test
OK