PlayWay (PLW) działa w Polsce od 2011 roku. Firma jest producentem i wydawcą średnio oraz niskobudżetowych gier. Tworzy je we współpracy z około 70 spółkami zależnymi oraz licznymi zespołami wewnętrznymi. Model biznesowy przedsiębiorcy polega na jednoczesnym tworzeniu kilkunastu niskobudżetowych tytułów, co pozwala zmniejszyć ryzyko w przypadku niepowodzenia jednego z nich. Gdy spojrzymy na liczbę gier oraz platform oferowanych przez Forever Entertainment SA (FOR) możemy dopatrywać się podobnej strategii do tej, jaką prezentuje wspomniany PLW. FOR wydał ponad 80 gier na 7 różnych platform, jest również wiodącym wydawcą gier wideo na konsolę Nintendo Switch oraz producentem i wydawcą własnych tytułów. Działa także jako partner wielu niezależnych deweloperów („indie”). Forever Entertainment posiada akcje w wymienionych spółkach:
UF GAMES S.A. – Akcje w kapitale założycielskim objęto w 50% przez Spółkę i w 50% przez Ultimate Games. W latach 2018-2020 zrealizował kilka istotnych gier na konsolę Nintendo Switch. Są to przede wszystkim: Thief Simulator, Hard West, Cooking Simulator, Agony czy Phantom Doctrine. To wszystko, dzięki założeniu UF GAMES i wypracowaniu dochodowego modelu portowania i sprzedaży gier. Dwa tytuły osiągnęły rekordową sprzedaż na konsoli Nintendo Switch. Ogromnym sukcesem jest również przekroczenie liczby sprzedanych 1 400 000 sztuk i 938 000 sztuk, odpowiednio przez Thief Simulator i Cooking Simulator.
MegaPixel Studio S.A. – udział Forever Entertainment S.A. w kapitale zakładowym i głosach na WZ MegaPixel Studio S.A. wynosi 38,70%. MegaPixel Studio S.A. zajmuje się produkcją gier wideo, a także portowaniem gier na konsole, w tym na konsolę Nintendo Switch. W swoim portfolio ma ukończone produkcje i portowanie pierwszych tytułów, w tym “Panzer Dragoon: Remake” oraz „THE HOUSE OF THE DEAD: Remake”.
TA Publishing Sarl z siedzibą w Lannion we Francji. Udziały w kapitale zakładowym objęto w 49% przez Spółkę i w 51% przez Makee. Zadaniem spółki jest produkcja nowych, opartych o własne IP gier, których wydawcą jest FOR.
Storm Trident S.A. – w dniu 16 stycznia 2020 roku założona przez Forever Entertainment S.A. i Blue Sunset Games Sp. z o.o., w której Forever Entertainment objęła 42,50% akcji w kapitale zakładowym. W chwili obecnej Stortm Trident S.A. skupia się na produkcji gry: „FRONT MISSION 2: Remake”.
Fearful Entertainment S.A. Forever Entertainment objęła i obecnie posiada 45% akcji w kapitale zakładowym i takim sam udział w ogólnej liczbie głosów. Spółka Fearful Entertainment S.A. będzie w szczególności specjalizować się w produkcji gier z gatunku horror na platformy Nintendo.
Forever Seed Fund S.A . FOR objął i pokrył wkładem pieniężnym akcje stanowiące 100% udziału w kapitale zakładowym. Prezesem Zarządu Spółki zależnej Forever Seed Fund S.A jest Pan Zbigniew Dębicki, Prezes Zarządu FOR. Forever Seed Fund S.A. we współpracy z Nintendo poszukuje deweloperów – w szczególności w Polsce i Europie Wschodniej, ale nie ograniczając się tylko do tej części świata – posiadających, realizujących lub planujących wykonanie wysokiej jakości gier.
Mechano Games S.A. – FOR objął i pokrył wkładem pieniężnym akcje stanowiące 20% udziału w kapitale zakładowym Mechano Games S.A. Spółka Mechano Games S.A. specjalizuje się w portowaniu gier z portfolio MegaPixel Studio S.A
Rainy Frog Co. Ltd – z siedzibą w Kanagawa-ken, Japonia – w dniu 11 maja 2022 Emitent objął 10% udziału (63.750 akcji) w kapitale zakładowym Rainy Frog za łączną cenę 5.036.250 jenów japońskich. Przedmiotem działalności Rainy Frog będzie pozyskiwanie tytułów z rynku japońskiego. Mają być one wydane przez Forever Entertainment na rynku europejskim i Ameryce Północnej.
Oprócz wyżej wymienionych udziałów, na dzień 30.06.2022 roku Forever Entertainment S.A. posiadała 35% akcji w spółce China Smart Forever Entertainment Holdings Company Limited z siedzibą w Hong Kongu.
Plan premier
Jak wspomniałem, FOR oferuje bardzo wiele gier na każdy rodzaj platformy. Również dość obficie wygląda plan premier na najbliższe dwa kwartały:
Spółka w raporcie podaje również gry, dla których daty premiery nie zostały jeszcze określone:
Oraz gry, dla których nie są znane jeszcze zarówno daty, jak i platformy:
W 2Q22 miała miejsce, jak się okazało, kluczowa dla wyników spółki premiera THE HOUSE OF THE DEAD:Remake (THOTD) na Nintendo Switch.
Wyniki
Wyniki za 2Q22 okazały się rekordowe dla spółki pod względem przychodów, które wyniosły 17,9 mln PLN. Natomiast pod względem zysku netto był to drugi najlepszy rok w historii:
Bardzo pozytywnie wynikami spółki zaskoczone był BDM – Według biura THE HOUSE OF THE DEAD:Remake sprzedał się w drugim kwartale w liczbie 130 tys. kopii – gdzie wcześniej zakładano sprzedaż 240 tys. kopii w całym 2022 roku.
Sama spółka jako przyczynę tak dobrych wyników podaje:
Największy wpływ na wzrost przychodów Spółki w 2 kwartale i w I półroczu 2022 roku miała premiera gry „THE HOUSE OF THE DEAD: Remake”, która wygenerowała najwyższe przychody ze sprzedaży popremierowej w dotychczasowej historii Spółki. W ocenie sprzedaży tej gry należy uwzględnić datę premiery (07 kwietnia 2022 roku)na konsoli Nintendo Switch, na której z uwzględnieniem pre-orderów sprzedaż odbywała się przez cały 2 kwartał2022 roku. Na pozostałych platformach: Steam, GOG, Xbox One, PlayStation 4 i Stadia, ten tytuł miał premierę w dniu 28 kwietnia 2022 roku, więc przychody ze sprzedaży objęły tylko 2 miesiące tego kwartału.
Nie da się ukryć, że premiera na swich była bardzo udana. THOTD utrzymywał się czołówce przez blisko pół miesiąca od premiery (pozycje top 20) później następowało osuwanie w rankingach – pierwszy miesiąc to nadal TOP100 – jednak z każdym kolejnym dniem gra spadała w rankingu sprzedażowym. Sprzedaż na steam wygląda już zdecydowanie mniej optymistycznie. Peak w dniu premiery to 505 graczy, w lipcu i sierpniu liczba graczy to max 27. Można szacować, że w ciągu miesiąca sprzedało się 20-25 tysięcy kopii.
W ostatnim czasie mieliśmy premierę na PC Hollow 2 – wynik jednak pozostawię bez zbędnego komentarza:
Wśród ciekawszych tytułów, które miał premierę w ostatnich dniach na pewno można wymienić – Timberman: The Big Adventure. Pierwszą wersję gry na platformach mobilnych pobrało kilkadziesiąt milionów graczy. Gra jest dostępna na steam Timberman oraz Timberman VS wersja wieloosobowa. Oba tytuły w zeszłym roku przeżywały swoją drugą młodość wyznaczając rekordowe peaki graczy.
Wycena
2Q22 był dla spółki bardzo dobry – pomimo tego wycena spółki mierzona C/Z jest nadal bardzo wysoka i wynosi ~21
Pomimo wysokiej przeceny z poziomów ~15 PLN rok temu, wycena nadal jest bardzo wysoka. Zakłada również poprawę lub podtrzymanie wyników z 2Q22 w nadchodzących kwartałach. W ramach Giełdowego Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego 24.03.22 wydał rekomendację dla FOR KUPUJ z ceną docelową wynoszącą 8 PLN. W rekomendacji, BDM zakłada zysk netto w 2022 na poziomie 16,8 mln PLN. Natomiast w planach jest również utrzymanie przybliżonego poziomu, aż do roku 2025. Przy założeniach BDM C/Z spada do poziomu ~8 – poziomów jakie miały miejsce na przełomie 2020/2021. I teraz nasuwa się pytanie, czy spółka jest w stanie powtórzyć sukces THE HOUSE OF THE DEAD:Remake z 2Q22? Widać, że gra zachowuje się aktualnie zdecydowanie gorzej niż w początkowej fazie sprzedaży. Trzeba pamiętać o podziale zysków jaki należy się producentowi – i tak w przypadku THE HOUSE OF THE DEAD: Remake spółka MegaPixel otrzymała wynagrodzenie jednorazowe oraz udział w przychodach.
Powiem szczerze, że mam problem z oceną spółki w takim modelu biznesowym i aktualnie w FOR. Szczególnie, że w wycenie spółki nie ma nic, co skłaniałoby mnie do jej zakupu. Bardzo ważne będzie jak będzie wyglądała sprzedaż Timberman: The Big Adventure – bo jeżeli tutaj będziemy mieli “niewypał” to wyniki za 3Q22 mogą być znacznie słabsze i oczekiwane przez BDM 16,8 mln w całym 2022 może okazać się nieosiągalne.
Cześć Bartas, w artykule wspomniałeś o nic nieznaczącej premierze Timberman, a nie wspomniałeś w ogóle o potencjale serii Front Mission, która jest znacznie większa od HOTD. Spółka zmienia swój model biznesowy i odchodzi od masowych portów na rzecz produkcji gier typu Remake, gdzie podpisuje co raz to nowsze umowy z największymi wydawcami typu SEGA, Square Enix czy samym Nintendo.
Uważam, że porównanie spółki do Playway jest w tej chwili totalnie błędne, z tym modelem biznesowym nie widzę drugiej spółki, do której móżna by było porównać FOR. Ogólnie mam wrażenie, że artykuł trochę na siłe, mógłbym wypisać jeszcze kilka błędów, takich jak porównanie do zysku z 2020r. , gdzie zaszła kreatywna księgowość…
Warto dadać, iż poza Front Mission, które powinno ukazać się w 2022 we wrześniu (wg. informacji z Forever oraz z przekazu ND), pojawił się Teaser Fear Effect Reinvented, który wygląda dobrze. Pytanie, czy gra jest skończona i gotowa do premiery też w 2022? Z tajemnic (a Forever to kocha), spółka Mega Pixel Studio, pracuje już nad nowym, nieogłoszonym jeszcze tytułem, który jest dla nich największym, nad jakim pracowali do tej pory, czyli można przypuszczać, że tytuł jest większego kalibru, niż wspomniane w artykule House of the Dead Remake. Zakładając poprawną sprzedaż tytułów typu “remake”, czyli bez spektakularnych wtop, założenia BDM co do wyników są mocno konserwatywne w mojej opinii.