Euforia na kursach akcji spółek telekomunikacyjnych.
Patrząc na dzisiejszą sesję ciężko mi było uwierzyć, że spółki sektora telekomunikacyjnego tak mocno rosną, ponieważ nie cechują się one dużą zmiennością dzienną.
Wynikało to z faktu, że na rynku usług telekomunikacyjnych jest dość duża konkurencja cenowa między operatorami i zyski tych firm z roku na rok były coraz mniejsze. Dlatego operatorzy, aby zatrzymać tą negatywną konwergencję zdecydowali się na podniesienie cen za abonament, przy czym Polska ma jedne z najniższych cen za te usługi w Europie. Firmy telekomunikacyjne dwoją się i troją, żeby utrzymać klienta oferując coraz większy pakiet usług dodatkowych. Dodatkowo firmy te w perspektywie kilku lat opór kosztów modernizacji swojej dotychczasowej infrastruktury mają również zbudowanie sieci nowej generacji – 5G oraz jak w przypadku Orange rozwijanie infrastruktury pod nowe światłowody.
Pierwszą firmą, która zdecydowała się na podniesienie ceny za abonament to Orange.
Francuski operator jako pierwszy zrobił ten odważny krok i w połowie maja tego roku podniósł cenę najniższego abonamentu o 5 zł za usługę bez limitu oraz pakiet internetu zarazem dodając dodatkowy pakiet internetu bądź dodatkowe usługi .
Poniżej kilka ciekawych wykresów.
Następnym operatorem, który również podniósł cenę abonamentu jest Play.
Drugą firmą, która wprowadziła zdecydowała się na podwyżkę cen abonamentów jest Play. Firma wprowadziła podwyżkę o 5 zł dla nowych umów oraz aneksów. Operator przyjął podobną strategię co Orange, czyli “więcej za więcej”.
Reakcja pozostałych operatorów, czyli Plus i T-mobile.
Bardzo możliwe, że pozostali operatorzy również pójdą za ciosem i podniosą minimalnie ceny swoich abonamentów w celu zwiększenia zysków z abonamentu.
Reakcja analityków DM na informacje o podwyżkach cen abonamentów.
Santander DM opracował nowy raport dla klientów pod nazwą „Polish telecoms. ARPU game changer”, w którym najprawdopodobniej znalazło się oprócz obszernej analizy wpływu podniesienia cen na przyszłe zyski operatorów to jeszcze podniesienie wycen tych spółek.
Inny analityk (DM Raiffeisen) twierdzi, że wojna cenowa między operatorami może powoli się kończyć ze względu na zbliżony udział poszczególnych operatorów na rynku, więc każda obniżka będzie miała większy wpływ na zmniejszenie zysków niż pozytywny wpływ pozyskania nowego klienta.
Wg mnie różnica 5 zł miesięcznie w cenie abonamentu nie powinna jakoś odczuwalne wpłynąć na spadek ilości abonentów z uwagi na coraz zamożniejsze społeczeństwo a przy tym wzrost zysku powinien być odczuwalny. Kolejna kwestia jest to, że operatorzy będę musieli pozyskać kapitał na rozwój swojej infrastruktury pod np sieć 5G, dlatego w jakimś stopniu mogą jak najbardziej przenieść ten koszt na klienta właśnie poprzez małe podwyżki cen abonamentów.
Autor wpisu: Przemysław Witkowski
Źródła – cyfrowa.rp.pl, antyweb.pl
Najnowsze komentarze