Kalendarz wydarzeń giełdowych
Kalendarz tworzycie sami. Możecie dodawać samodzielnie wszelkiego rodzaju wydarzenia / spotkania o tematyce giełdowej / forexowej. Wszystkie wydarzenia giełdowe w jednym miejscu.
Marzec 2024
  • P
  • W
  • Ś
  • C
  • P
  • S
  • N
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Wydarzenia

Krytyczne surowce dla strategii technologicznej oraz sektorów w UE (część 1 – technologie Li-ion)

Raport – Critical Raw Materials for Strategic Technologies and Sectors in the EU

We wrześniu 2020 roku EU opublikowała obszerny raport przedstawiający zapotrzebowanie i zagrożenia kluczowych pierwiastków/surowców dla realizacji strategii technologicznej oraz kilku kluczowych sektorów. Raport koncentruje się na dziewięciu technologiach przedstawionych poniżej. W dzisiejszym wpisie szerzej omówimy technologie Li-ion.

grafika
Kluczowe technologie zawarte w raporcie. Źródło https://ec.europa.eu/docsroom/documents/42881
  • Baterie Li-ion
  • Ogniwa paliwowe (FCs)
  • Energia wiatrowa
  • Silniki elektryczne
  • Fotowoltaika (PV)
  • Robotyka
  • Drony
  • Druk 3D
  • Technologie cyfrowe

Powyższe technologie wykorzystywane są w trzech sektorach – energii odnawialnej, elektromobilności oraz obrony i lotnictwa.

Powiązania materiałów, technologii i sektorów

Ogólne powiązania zostały przedstawione za pomocą bardzo fajnej i wymownej grafiki:

grafika 1
Drzewo powiazań między surowcami, a sektorami. Źródło https://ec.europa.eu/docsroom/documents/42881

Raport poza analizą samych surowców zawiera też informacje odnośnie pokrycia zapotrzebowania na obrobione materiały, komponenty czy gotowe urządzenia realizowane przez kraje Unii Europejskiej. Do oceny przyjęto pięciostopniową skalę ocen dla której wraz ze wzrostem dostępności danych surowców/pierwiastków:

Opis przyjętej w raporcie skali. Źródło https://ec.europa.eu/docsroom/documents/42881

Poniżej procentowe rozłożenie pokrycia zapotrzebowania na poszczególnym etapie przez kraje EU. Dla przykładu – dla baterii Li-ion tylko jeden procent surowców jest dostarczany przez kraje unijne, natomiast zgodnie z raportem UE dostarcza mniej niż 1% gotowych baterii (aż 66 % gotowych akumulatorów dostarczanych jest z Chin) – najprościej rzecz ujmując baterie Li-ion są praktycznie w 100% importowane do EU:

Udział surowców i komponentów dla poszczególnych technologii. Źródło https://ec.europa.eu/docsroom/documents/42881

Akumulatory litowo-jonowe Li-ion

Technologia akumulatorów litowo-jonowych stała się dojrzałą technologią, która ma bardzo szeroki zakres zastosowań.  Wiele firm również prowadzi badania nad nowymi rodzajami ogniw o większej wydajności, żywotności czy skróconym czasie ładowania. Jednak na tą chwilę są to tylko badania i pieśń przyszłości. Głównym czynnikiem wpływającym na wzrost zapotrzebowania na ogniwa ma być przede wszystkim dynamiczny wzrost pojazdów elektrycznych. Na Baterie linowo-jonowe składa się bardzo wiele pierwiastków (między innymi miedź, kobalt, nikiel, grafit):

Li-ion grafika 1
Surowce potrzebne do wyprodukowania baterii Li-ion. Źródło https://ec.europa.eu/docsroom/documents/42881

Ze wszystkich materiałów stosowanych obecnie w produkcji baterii to kobalt, grafit naturalny i lit mają z pewnością największe znaczenie. Poniższy rysunek przedstawia kluczowych graczy w łańcuch dostaw ogniw litowo-jonowych. Warte zauważenia jest również to, że UE dostarcza tylko 1% wszystkich surowców do produkcji baterii. Aż 54% globalnej produkcji kobaltu pochodzi z Demokratycznej Republik Konga, na kolejnym miejscu są Chiny (8%) i Kanada (6%). Koncentracja w wydobyciu litu jest jeszcze większa bo około 90% światowej produkcji rozkłada się na trzy kraje – Chiny (40%), Australia (29%) i Argentyna (16%). Poniższa grafika obrazuje %  udział rozłożenie geograficznego w dostawie na poszczególnych etapach produkcji baterii litowo-jonowych:

Li-ion grafika 2
Źródła wydobycia poszczególnych surowców. Źródło https://ec.europa.eu/docsroom/documents/42881

Jak wspomniałem to przyszły wzrost liczby samochodów elektrycznych ma przede wszystkim napędzać produkcję baterii litowo-jonowych. Poniżej prognoza sprzedaży aut elektrycznych na świecie:

Li-ion grafika 3

Drugim istotnym czynnikiem wpływającym na wzrost zapotrzebowania na baterie Li-ion mają być również magazyny energii.  Poniżej wykres pokazujący wzrost zapotrzebowania w trzech scenariuszach:

Wzrost zapotrzebowania na pojemność magazynów energii. Źródło https://ec.europa.eu/docsroom/documents/42881

Podsumowanie

Aktualnie baterie litowo-jonowe oferują lepszą wydajność w porównaniu do innych rozwiązań. W wyniku wprowadzania pojazdów elektrycznych (EV), wzrostem zapotrzebowania na magazyny energii, oczekuje się corocznego wzrostu przez najbliższe dziesięć lat na poziomie powyżej 30% co jest wartością naprawdę bardzo dużą.

W kolejnych wpisach omówimy sobie dalsze technologie i sektory co uzmysłowi nam problem z krytycznymi surowcami, wzrost popytu może przełożyć się na wywindowanie cen tych surowców, a w konsekwencji na wzrost cen urządzeń czy systemów.


Otwórz rachunek w LYNX i otrzymaj aż 50 EUR zwrotu za prowizje
Jeśli chcecie przetestować rachunek w LYNX, to koniecznie uzupełnijcie pole kupon: GPWATAK – dostaniecie 50 euro na handel (w postaci zwrotu za prowizje). Promocja nie obejmuje zwrotu za transakcje na CFD i certyfikatach turbo.

Zobacz podobne analizy:



Dodaj komentarz Anuluj pisanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czas minął. Proszę odśwież CAPTCHA.

Aby przedłużyć lub wykupić abonament musisz się zalogować.

Jeśli nie masz jeszcze konta, skorzystaj z darmowej rejestracji, która zajmuje dosłownie chwilę.

ZALOGUJ SIĘ ZAREJESTRUJ SIĘ
ANULUJ
test
OK