Ostatnio pojawiło się kilka artykułów w których poszukiwaliśmy potencjalnych beneficjentów koronawirusa. Wielu z nas w ostatnim czasie pracuje zdalnie – to skłoniło mnie do kolejnych przemyśleń i poszukiwań. Na pomoc przyszedł parkiet TV, na łamach którego pojawił się 30 marca wywiad z Andrzejem Przybyło prezesem grupy AB.
Grupa AB (ABE)
Spółka jest jednym z dziewięciu największych dystrybutorów IT i dostawców e-commerce w Europie. Wśród blisko 100 tys. produktów, które można znaleźć w ofercie spółki są min. Apple, Microsoft, HP Inc., Lenovo, Dell czy Asus.
Grupa posiada własne marki takie jak Optimus, TB i Triline oraz zarządza własnymi sieciami franczyzowymi min. Alsen (Polska), Premio (Czechy), Comfor (Czechy i Słowacja).
W wywiadzie prezes spółki wspomina o dostosowaniu automatyki magazynów do obsługi zamówień e-commerce – co na tę chwilę pozwala uniknąć wpływu koronawirusa. Dostawcy z Chin uruchomili już pełne moce produkcyjne a co za tym idzie nie ma problemów z dostępnością towarów.
Prezes widzi bardzo duży popyt na komponenty sieciowe, routery, PC, notebooki, kamerki internetowe.
Andrzej Przybyło:
Nasi wiodący klienci internetowi mają wzrosty liczone w setkach procent. […] Mamy kontakty z dystrybutorami na zachodzie, mamy dobre relacje z największym dystrybutorem we Włoszech, który ma siedzibę w Mediolanie – powiedział on, że byli oni traktowanie jako branża strategiczna we Włoszech poza branżami typu farmaceutyki i zdrowie.
Bardzo dużym zagrożeniem jest oczywiście zamknięcie galerii handlowych i spadek sprzedaży z tym związany min. w Media Markt – nie wiadomym jest czy sprzedaż e-commerce jest w stanie zastąpić w całości sprzedaż stacjonarną.
Według słów prezesa 1Q2020 pomimo koronawirusa powinien być lepszy od 1Q2019 roku, wspomina również o wzroście marż.
Podczas ostatnich sesji spółka dokonywała skupu akcji i będzie to robiła nadal w najbliższym czasie. Prezes spółki uważa, że spółka była niedowartościowana już przed wybuchem pandemii. Aktualnie wskaźnik P/E dla ABE wynosi 4,78.
ABE w ostatnich latach raczej nie dzieliła się z akcjonariuszami zyskami, jeżeli miało to miejsce była to dywidenda o niewielkiej stopie zwrotu. Prezes powiedział w wywiadzie, że spółka postawiła na rozwój min. automatyzację magazynów zamiast dzielenia się zyskami.
ABE w ostatnich latach sukcesywnie zwiększa przychody, posiada dodanie przepływy operacyjne. Jest jednym z liderów w branży w Europie i w mojej ocenie jest bardzo ciekawą spółką w średnim bądź dłuższym terminie. Czy spółka może być beneficjentem pandemii koronawirusa? – tutaj wszystko zależy od zastępowalności sprzedaży stacjonarnej przez e-commerce co na tę chwilę jest realizowane – jak będzie dalej po nasyceniu rynku sprzętem przydatnym do pracy zdalnej i związanej z nią infrastrukturą – to trudno powiedzieć.

Link do wywiadu z prezesem Grupy AB:
Trzeba jednak podkreślić, że w ABPL zysk operacyjny stoi w miejscu praktycznie od 2014 roku. Marża operacyjna spada. Nie widziałem jakiegoś większego uzasadnienia, jak chcą marże podnieść.
Tak zgadza się. Podczas pisania artykułu chodziło mi, że utrzymanie wyników takich jak w 2019r na tle słabego rynku, gdzie pewnie ok 60-70% będzie miało znacznie słabsze wyniki może okazać się przewagą.
Od daty publikacji analizy spółka urosła z ~18 zł do 22 zł.
Widoczna poprawa przychodów i zysków w 1Q
http://infostrefa.com/infostrefa/pl/wiadomosci/36177458,ab-sa-raport-okresowy-kwartalny-skonsolidowany-3-2019-qsr
kurs 24 zł