Magna International
Magna International to firma powstała w 1957 roku. Dziś to globalny zdywersyfikowany dostawca motoryzacyjny i firma zajmującą się technologiami mobilności, która obsługuje przede wszystkim producentów OEM samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. Firma opracowuje i wytwarza produkty oraz systemy w zakresie elementów zewnętrznych i konstrukcji nadwozia, technologii zasilania i wizji, systemów siedzeń, układów napędowych, ADAS, elektroniki, lusterek, oświetlenia i dachów. Firma zapewnia również pełną wiedzę z zakresu inżynierii pojazdów i produkcji kontraktowej. Spółka z pewnością jest jednym z największych dostawców branży motoryzacyjnej na świecie. MGA jest także największym dostawcą motoryzacyjnym w Ameryce Północnej i czwartym na świecie. Produkty spółki można znaleźć obecnie w większości pojazdów. Pochodzą one z 343 zakładów produkcyjnych oraz 91 centrów rozwoju produktów, inżynierii i sprzedaży w 28 krajach. Firma zatrudnia ponad 158 000 pracowników.
Krótki Snapshot danych odnośnie spółki:
Gama sprzedawanych produktów jest z pewnością bardzo szeroka:
Spółka podzielona jest na następujące cztery segmenty produktowe:
- Elementy zewnętrzne i konstrukcje nadwozia
- Moc i wizja
- Systemy siedzeń
- Kompletny pojazd
Głównym segmentem pod względem przychodów jest z pewnością segment: elementy zewnętrzne i konstrukcje nadwozia odpowiadający za 39% przychodów spółki. Na drugim miejscu z 31% udziałów w przychodach, znalazł się segment rozwiązań mocy i wizyjnych. Natomiast na trzecim i czwartym system siedzeń 13% oraz gotowe pojazdy 17%. Pod względem geograficznym dwoma głównymi rynkami jest przede wszystkim Ameryka Północna i Europa – odpowiednio jest to 46 i 42%:
Klientami spółki są najwięksi producenci na świecie:
Pod względem przychodów największym klientem dla MGA jest BMW odpowiadające za 16% przychodów. Drugie miejsce zajmuje Daimler z 14%, dalej General Motors 13%, Ford 12% oraz V W10%:
Płatnik rosnącej dywidendy
Magna International jest spółką, która od dwunastu lat dzieli się z akcjonariuszami zyskami w formie dywidendy. Przez te dwanaście lat średnioroczna stopa wzrostu dywidendy to bardzo dobre 12%. W roku 2010 spółka wypłaciła 0,5 USD na akcję dywidendy, za rok 2021 było to 1,8 USD
Aktualna stopa dywidendy to 2,88%
Analiza finansowa
Patrząc na dane za ostatnie 5 lat to pod względem dynamik podstawowych parametrów wyceny, spółka jednak nie wygląda zbyt korzystnie. Jednak miejmy na uwadze pandemię COVID-19, która bardzo mocno odcisnęła swoje piętno na branży automotive. Jeżeli patrzylibyśmy na wyniki spółki, pomijając ten jakże istotny fakt to można powiedzieć jednoznacznie, że pod względem zarówno przychodów, EBITDA i CFO spółka wygląda bardzo słabo. Przychody stają praktycznie w miejscu, EBITDA spadł o 3% tak samo jak CFO. Aktualnie spółka jest wyceniana według wskaźnika P/E znormalizowanego na poziomie 20,39 – średnia za ostatnie 5 lat to 14,11:
Nieco korzystnie sytuacja wygląda w przypadku P/CFO, jednak dalej nie jest to poziom atrakcyjny. Aktualnie P/CFO wynosi około 8, średnia za ostatnie pięć lat to blisko 6:
Dobrze wygląda natomiast sytuacja zadłużenia – Debt/EBITDA wynosi 1,48, a zadłużenie odsetkowe do EBITDA na poziomie 0,71:
Spółka zwróciła moją uwagę bardzo dobrymi perspektywami. Od początku tego roku, został uruchomiony nowy zakład w Michigen, w którym Magna będzie produkowała obudowy akumulatorów do nowego GMC Hummer EV firmy GM i Forda F-150. Spółka posiada zaksięgowane 90% sprzedaży na rok 2023.
Magna EtelligentEco
W zeszłym roku, spółka zaprezentowała całkowicie nowy, podłączony do sieci hybrydowy układ napędowy pojazdu elektrycznego typu plug-in (PHEV) oraz elektryczne układy napędowe nowej generacji (BEV). Magna EtelligentEco to inteligentny, połączony system PHEV, który zmniejsza emisję gazów cieplarnianych nawet o 38%. Oferuje funkcję łączności z chmurą, dzięki czemu może wykonywać kilka nowych funkcji, które wcześniej nie były możliwe. Uwzględnia lokalne źródła energii elektrycznej, gdy wymagane jest ładowanie, i zaleca kierowcy bardziej ekologiczną opcję zasilania. Hybrydowa skrzynia biegów wyposażona jest w silnik elektryczny o mocy 120 kW w swoim funkcjonalnym rdzeniu. System sprawdza się w dynamicznych sytuacjach podczas jazdy, a także podczas ruszania i jazdy do tyłu, a wszystko to w trybie elektrycznym. Magna EtelligentEco oferuje zasięg 62 mil.
Magna EtelligentReach to całkowicie elektryczne rozwiązanie AWD z opcjami technologicznymi nowej generacji, w tym inteligentnym oprogramowaniem operacyjnym i elementami sterującymi. Zaawansowana technologia zapewnia teraz zwiększenie zasięgu i dalszą poprawę dynamiki jazdy. Dzięki innowacyjnym aktualizacjom oprogramowania i sprzętu, zasięg jest zwiększony o kolejne 20% — łącznie ponad 145 km — w porównaniu z istniejącymi pojazdami w produkcji.
Ponadto, najnowsze aktualizacje obejmują zaawansowaną funkcję odsprzęgania, falowniki z technologią węglika krzemu oraz dodatkowo ulepszone oprogramowanie operacyjne. Skutkuje to postępami, które przyniosą korzyści wszystkim rozwiązaniom Magna w zakresie napędów elektrycznych i napędów hybrydowych nowej generacji.
W połowie zeszłego roku MGA i LG podpisały również umowę transakcyjną, która przewiduje współprace i powstanie nowej firmy LG Magna e-Powertrain. Magna zainwestowała 453 mln USD i posiada 49% udziałów w spółce – podmiot będzie produkował falowniki, silniki i ładowarki samochodowe.
Spółka zakłada wzrosty w trzech z czterech segmentów na poziome średniorocznie ~10%:
Spółka w latach 2022-2024 planuje wypracować od 5,75 do 6,25 miliarda dolarów wolnych przepływów pieniężnych:
Analitycy przewidują w najbliższych 3 latach coroczny wzrost zysków spółki w przedziale 16,8-40%:
Konflikt na Ukrainie
Spółka posiada sześć zakładów produkcyjno-montażowych w Rosji, gdzie zatrudnia 2 500 pracowników. Firma 3 marca poinformowała o wstrzymaniu produkcji i działalności na terenie Rosji.
Portfel dywidendowych spółek zagranicznych
Po realizacji ustawionego zlecenia na zakup MSFT za 280 USD na naszym koncie pozostało 570 USD na zakupy w związku z czym do naszego portfela kupimy 5 akcji MGA po cenie zamknięcia z dzisiejszej sesji:
Otwórz rachunek w LYNX i otrzymaj aż 50 EUR zwrotu za prowizje
Jeśli chcecie przetestować rachunek w LYNX, to koniecznie uzupełnijcie pole kupon: GPWATAK – dostaniecie 50 euro na handel (w postaci zwrotu za prowizje). Promocja nie obejmuje zwrotu za transakcje na CFD i certyfikatach turbo.
@BARTAS_GDA w portfelu masz w dalszym ciągu AT&T. Przy połączeniu Discovery i WB (dziś finalizacja transakcji) akcjonariusze T otrzymają dodatkowo 0,241917 udziałów w WBD za każdą akcję AT&T. Nie wiesz kiedy te nowe akcje pojawią się na rachunku i czy ogólnie to dobry deal w kontekście nowej ceny akcji T po Ok 19,5 USD i posiadania nowych akcji WBD? Czy może raczej to powinno wyjść na 0?
cześć, ja dziś logowałem się na konto Lynx i akcje WBD są już zaksięgowane – czy to dobry deal czas zweryfikuje – ja na razie obie pozycje trzymam
Otrzymałem informację z DM mBank, że podobno 2-3 dni po otrzymaniu informacji/transakcji i będzie to zaokrąglenie w dół, czyli każda części po przecinku przepadnie.